Hahá, a nagyböjti megtisztulás cikkekből már láttunk sokat, de még egyetlen egyben sem beszéltem arról, hogy hogyan is lehet böjtölni? Mert ugyebár vannak a szigorú léböjtisták, meg a gyümölcsnapisták, meg a “bármiről-lemondisták”, de valódi tippeket még nem adtam, ugye? Pedig ideje van a böjtnek, mi több, lassan ki is futunk belőle…

Előkészületek

Mielőtt nekiállnánk böjtölni, mindenképpen tisztázzuk, mi a valódi motivációnk? Spirituális jellegű-e vagy inkább afféle egészségügyi böjtöt tartanánk? Célja legyen-e a személyiségfejlődés, a lelki megtisztulás, vagy inkább csak efféle mellékhatása?

Akármi is a válasz a fenti kérdésekre, minden ok jó ok! Nincs olyan, hogy ezért szabad böjtölni, amazért meg nem! De mindenképpen jót tesz, segíti a böjtöt, és megkönnyíti a kitartást, a jó döntéseket, ha nyugalom, kis pihenés is jár a böjttel, és valamiféle lelki gyakorlattal segítjük szervezetünk munkáját, támogatjuk egyébként vérnehéz böjti döntéseinket (=lemondás, a böjt megtartásáért kimondott “nem”).

A böjti motiváció jó, ha belülről fakad, és soha ne tervezzünk szigorúbbat, mint amit igazán el szeretnénk végezni. Ne csináljunk kihívást vagy önkínzást a böjtből, hanem legyen annak oka az önmagunk iránti elfogadás és szeretet!

Amikor tisztáztuk a motivációnkat, határozzuk el azt is, hogy milyen hosszan szeretnénk böjtölni, és hogyan, majd írjuk le egy afféle “böjti füzetbe” vagy naplóba fogadalmainkat és törekvéseinket! Ez lehet majd támaszunk, megerősít majd bennünket a nehéz döntések, lemondások pillanataiban, és a lelki megtisztulást is segíti, ha van lehetőségünk legalább írásban beszélni róla, hogy mi történik velünk, bennünk a böjt alatt.

Böjtölhetünk párban, barátnővel, társsal, ám ha egyedül böjtölünk, akkor jó előre iktassuk ki a naptárból az összes olyan programot, amely megnehezítheti számunkra az “önmegtartóztatást”, és tervezzük inkább rövidebbre a böjtöt, de legyen lehetőségünk pihenni, kicsit magunk lenni, befelé figyelni, és ne csak bonyolítsa, hanem igazán támogassa életünket, “boldog”-ulásunkat a böjti felajánlás, a lemondó cselekedet!

Külön jó, ha a böjt alatt el nem fogyasztott ételeinket vagy annak árát jótékony célra tudjuk fordítani, ez még jobban motiválhat és kitartásra sarkallhat bennünket, és nem csupán egy nehéz lemondás, hanem igazi szent és jó cselekedet lehet ezáltal a böjti időszak és minden egyes böjti döntés – márpedig ezekből lesz bőven, sokszor akár percenként is, ezt biztosra ígérem!

 

Milyen kúrát válasszunk?

A válasz egyszerű: bármilyet, a lényeg, hogy próbáljunk meg a böjt idejére megszabadulni valamitől, amiről azt gondoljuk, hogy árt nekünk vagy túl sokat fogyasztunk belőle! Fontos: a böjt – noha jó alkalom az életmódváltásra – valójában nem leszoktatás, hanem ideiglenes lemondás, megtisztulásunk, megkönnyebbülésünk vagy valamely más cél érdekében. Ennek tudatában sokkal könnyebb az áldozatvállalás, mintha örök fogadalmat tennénk, noha semmi akadálya sincsen később, a böjt végeztével azt fogadalmat tenni, hogy mondjuk ezután sem szokunk vissza a dohányzásra, vagy nem ülünk az internet előtt 2 óránál többet egy nap! De erre a végleges fogadalomra böjt előtt semmi szükség.

A böjt az alázat és a felajánlás gyakorlata, nem a hőssé válásé! Eszerint válasszunk módszert is, ha lehet, ám ha éppen önmagunk és akaraterőnk próbatétele a cél, akkor bizony ne féljünk magasra tenni a lécet! Hiszen – mint azt már megbeszéltük –  minden cél jó cél…

5 alapvető böjti kúra

A böjti “szakirodalom” rengetegféle kúrát ismert, ajánl, különböztet meg, és az alábbiakban én igazán csak néhányat szeretnék kiemelni a teljesség igénye nélkül, afféle példaként, amelyek mintájára bárki összeállíthatja a saját igényeire szabott, egyedi étrendjét, programját, tavaszi test- és lélektakarító “nagyböjtjét”.

1. Szigorú léböjt

A szigorú léböjt lényege, hogy a böjt alatt semmi mást nem fogyasztunk, csak tiszta vizet és gyógyteákat (nem, nem zöldet és nem feketét). A böjtnek ez a fajtája nagyon megterheli a szervezetet, különösen az első időszakban, ezért a szigorú léböjt esetében különösen fontos betartani korábbi, a böjt eredetéről szóló cikkemben említett 1-2-1 időarányt a felkészítő és levezető szakaszra vonatkozóan.

A szigorú léböjt idején a koncentrációs készség csökkenhet, hiszen az agy nem jut kellő mennyiségű szénhidráthoz (márpedig akárki akármit is mond, ő bizony nem eszik mást), és eleinte kicsit gyengének érezhetjük a testünket, ezért fontos, hogy nyugodt körülményeket biztosítsunk a böjt idejére, pihenjünk sokat, és lehetőleg vonuljunk el egyedül vagy más böjtölőkkel.

Vannak nagy vagányok, akik végigcsinálják munka mellett, le a kalappal előttük, de én biztos nem merném bevállalni, mert félek, hogy súlyos szakmai vagy emberi hibákat követnék el, miközben épp a munkahelyemen feszegetem saját fiziológiai szükségleteim határait.

A kúra nehézsége a teljes lemondásban rejlik, ám éppen ezért viszonylag egyszerű is betartani, hiszen a határ minden tekintetben pontosan nullánál van.

2. Könnyített léböjtkúra

Legjobban kéthetes kúraként alkalmazható (szóval még pont befejezhető nagyböjt végéig) 3 nap felkészítő és 4 nap levezető szakasszal. A felkészítő szakaszban indíthatunk egy gyümölcs- és zöldséglékúrával (ld. lent, a 3. pontban), majd ezt szigorítjuk egy egyhetes léböjtkúrává, amelynek során naponta háromszor fogyasztunk fél liter meleg citromos-mézes vizet 2 teáskanál mézzel és egy egész citrom levével, valamint só nélküli, forró zöldségleves levét. Nagyon jóleső érzés mindkettő a gyomornak, és jelent némi szénhidrát- és ásványianyag-pótlást is a kúra ideje alatt, ezért kevésbé megterhelő a szervezet számára.

A levezető szakasz első napján fogyaszthatunk egy tál főtt rizst is vacsorára, majd másnap minden étkezésnél valamilyen vízben főzött gabonafélét (rizs, zabkása, kukoricakása). A harmadik naptól főzött gyökérzöldségeket is ehetünk, majd a negyedik napon beiktathatjuk reggelire a zabkásánkhoz a gyümölcsöket, ebédre némi zöldséget és párolt halat a rizshez, vacsorára pedig egy könnyű szendvicset.

Egyébként nekem minden léböjtkúra közül ez a személyes kedvencem, különösen munkaidőben.

3. Gyümölcs- és zöldséglé kúra

A gyümölcs és zöldséglékúra alatt fogyaszthatunk szűrt (nem rostos!) zöldségleveket (vásárolhatunk például biorépa- és biocéklalevet, a savanyúkáposzta kicsit meredek, mint béltisztító, azt én személy szerint nem javaslom, munkaidőben inkább határozottan kihagynám…) és gyümölcsleveket, amelyek cukortartalma már lehetővé teszi fogyókúrázók számára is a megfelelő kalóriabevitelt (a fehérjét nem, kivéve ha algákat is keverünk a löttybe), és biztosítja az agyműködéshez feltétlenül szükséges szénhidrátmennyiséget a nap folyamán, ezáltal képesek lehetünk hatékonyan dolgozni a kúra alatt, miközben gondoskodunk szervezetünk megtisztulásáról. A kúra alatti fokozott folyadékbevitel és a levekből egyszerűen kinyerhető cukor kellőképpen megkönnyíti az emésztőrendszer munkáját, tisztítja a beleket, általában véve hordozza a léböjtkúrák jótékony hatásait, és nehézségét tekintve ugyanolyan “jellemformáló erővel” bír, mint más léböjtkúrák, ám valamelyest kíméletesebb megoldás egy rohanó világban.

Annak ellenére, hogy az testünk kap energiát bőven, itt is fontos, hogy időt szánjunk a pihenésre, meditációra, sétára, olvasásra, mindenféle feltöltődésre és lelki megtisztulásra is, amikor csak tudunk, és ne engedjük, hogy a kúrának csak a nehéz, lemondásos részéből jusson ki nekünk, miközben mi rendületlenül végezzük feladatainkat a hétköznapok taposómalmában! Legyen a böjt egy picit ünnep, ajándék testnek és léleknek! (Hű, ez most tuti nagyon perverznek hangzott, és bizony fog még engem ezért valaki anyázni egy léböjtkúra közepén, arra – ja, nem, itt most nagyon hipokritán hangzana, ha azt mondanám: “erre mérget vehetsz”!, szóval inkább azt mondom: – “fogadni mernék”.

Külön jó, ha biokészítményeket választunk a kúrához, és alkalomadtán kiegészíthetjük búzafűlével, vagy keverhetünk bele spirulinát (algaféle, erős antioxidáns, immunerősítő, kiváló jódforrás, és kiemelkedő a vas- és fehérjetartalma). Ha nem szeretjük a céklalé vagy a répalé ízét, nyugodtan öntsük hozzá a szűrt almalevet vagy más gyümölcslevet, hiszen rosttartalom hiányában és más, nehezebben emészthető táplálék bevitele nélkül nem okoz majd puffadást, erjedést a belekben.

4. Egyféle étrend

Egyes elméletek szerint az is nagyban megkönnyíti az emésztőrendszer dolgát, ha néhány napig nem terheljük semmiféle összetett gasztrodömpinggel, hanem egyszerűen csak egyféle ételt fogyasztunk egész nap, minden nap. Legjobb, ha rizst vagy egyszerű főtt burgonyát választunk erre a célra, lehetőleg só nélkül vagy minimális mennyiségű hozzáadott sóval. Alkalomadtán ezeket lecserélhetjük főtt répára, zellerre vagy brokkolira, karfiolra, ha szeretjük vagy jobban esne, a lényeg, hogy ne keverjük őket, különösen ne egy étkezésen belül!

A kúra nagy előnye, hogy végtelenül kíméletes, kellő mennyiséget ehetünk minden nap, így viszonylag hosszú távon fenntartható, munka mellett is kivitelezhető, és akár cukorbetegek vagy gyomorbetegek, vékonyak, idősek, legyengült szervezetek, bélproblémával küszködők vagy akár kórosan soványak is kipróbálhatják néhány napig.

Az egyféleétrend-kúrák nem azonosak a szétválasztós diétákkal, ezért a böjt alatt feltétlenül kerüljük a hús-, tojás- és tejtermék fogyasztást, valamint a hüvelyeseket, és a böjt minden egyes napján lehetőleg csak egyféle, azonos ételt fogyasszunk egész nap!

5. Harcosok étrendje

A harcosok étrendje kicsit olyan, mint az iszlám ramadán, hiszen az a lényege, hogy nap közben kizárólag nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, és csak este hat után veszünk magunkhoz meleg ételt, ami azonban bármi lehet, és bármennyi. Fogyókúrás módszerként jól bevált étrend, amely erősen méregtelenít, és nagyon energikussá tesz, hiszen “csúcsidőben”, tehát napközben, amikor kiemelkedő teljesítményt kell nyújtatnunk, nem terheli meg a szervezetet az emésztés energiaigényével, ám maradéktalanul biztosítja annak tápanyagszükségleteit.

A harcosok étrendjénél különösen fontos hallgatni testünk bölcsességére: az egész napos könnyű étkezés után mindig tudni fogjuk, mire vágyik leginkább a test, mire van a legnagyobb szüksége, és ha lehet, mi kövessük utasításait! Azt hiszem, a harcosok étrendje a fogyókúrázók és a szellemi munkát végzők, egész nap dolgozók ideális böjtje, és idén én magam is ezt választom, különös tekintettel a gömbölyödéstől való félelmemre! Annyiban rombolok majd bele egy picit, hogy gyümi helyett este hatig a 3. pontban már részletezett gyümölcs- és zöldséglékúrát választom, így aztán kicsit megnyugszom a rákom felől is, hogy most aztán jól megküldöm a kis huncutot növényi színanyaggal (cékla, répa) meg egy halom antioxidánssal, szóval nyilván nem újul ki, ráadásul elkerülöm napközben a szilárd táplálékot meg a sok bélterhelő cellulózt.

Te melyiket választod?

Apró összefoglaló…

Mit tehetünk még?

Böjt alatt a pihenés és a lelki gyakorlatok mellett segíthetjük a tisztulást szaunával, izzasztókúrákkal, hiperbárral és kolon-hidroterápiával (ez utóbbiról én személy szerint azt gondolom, hogy baromság, nagyon megosztó módszer, de candidaproblémákkal küszködőknek állítólag jót tehet egy egyalkalmas “öblítés” a bélflóra “újratelepítésével” a tisztítást követően), illetve légutaink tisztításáról és idegrendszerünk ápolásáról is gondoskodhatunk néhány sóbarlangi látogatással? Mozgásszerveinkről és keringésünkről pedig – meg bármi másról, ami a balneoterápia tárgykörébe tartozhat – gyógyfürdővel, Kneipp-kúrával vagy akár gyógynövényes fürdőkkel.

A böjtöt kísérő testi-lelki gyakorlat lehet továbbá bármilyen meditáció (kedvencem a zen meditáció vallásfüggetlen, klinikai változata, az MBSR) vagy akár a jóga, hot jóga, pilates, nia és más könnyű, finom, (szabad)tánc- és mozgásterápiás vagy testterápiás módszerek, valamint azoknak, akik hisznek benne, az olyan energetikai és lélekgyógyászati technikák, mint a Pránanadi®, a reiki, a ThetaHealing® vagy akár a kineziológia.

Általános elv továbbá, hogy böjt alatt lehetőleg kerüljük a kávé, a tea, és mindenféle egyéb ajzószerek (alkohol, cigaretta stb.) fogyasztását, de természetesen én magam a kávé részével nem értek egyet – noha odáig ez a szerelem nem fajul, hogy a Gerson-terápiából ismert kávés beöntésnek kitegyem magam, noha arról is azt mondják, hogy egy szuper rákölő és méregtelenítő kúra….

***

További böjti cikkek:

>> Nagyböjti megtisztulás – honnan ered?

>> Nagyböjti megtisztulás – humbug-e vagy életmentő gyógyír?

>> Leghűségesebb társunk, a test

 

Szeretnéd kipróbálni ingyen?

Ha kíváncsi vagy, milyen egy vezetett erdőfürdőélmény, letöltheted az ingyenes érzékek felébresztése meditációs hanganyagot.