Ha bütyökről van szó, szintén nincs hiány csodaszerekből, de akárki akármit is hirdet, szerintem a bütyök titka – meglepő – mindenekelőtt a “korai felismerés”. Időben kell elkezdeni kitartóan kezelni! Segíthet továbbá a bütyöksín és a torna – no meg ez a cikk, és benne még valami, ami egyszersmind a lapos has és a büszke és ragyogó királynői tartás kulcsa is. Eláruljam?

Kezdjük az elején:

Mi az a bütyök?

A bütyök egy csontkinövés a lábfejen, ezen belül is a nagylábujj tövénél, ahol az első lábujjperc és a lábközépcsont nagyujj felőli vége találkozik. A hegyes orrú, szűk cipők, illetve a láb nem megfelelő statikája (harántsüllyedés) vezethetnek a lábfej deformációjához, amelyet még ezzel a meszes lerakódással is megspékel a szervezet a két csont ízesülésénél.

A bütyök kezelése előrehaladott esetben már kizárólag műtéttel lehetséges, ami természetesen fájdalmas, és a műtétet követően a lábat hetekig pihentetni kell. Kezdeti stádiumban a bütyök viszonylag jól kezelhető, ilyenkor tornáztatással, masszírozással, az úgynevezett bütyöksín éjszakai viselésével és megfelelő cipő vásárlásával tehetünk a bütyök gyógyulásáért.

3 perces hétköznapi bütyöktorna

Ehhez a videóhoz nem szeretnék különösebben sokat hozzátenni: úgy jó, ahogy van, már csak csinálni kell! Papp Andrea gyógytornász videója a lábfej és a teljes láb izomzatának helyreállításában segít, amely a bütyök megelőzésének és gyógyításnak első és legfontosabb lépése.

Mit árul el a bütyök és a talp állapota?

A bütyök sohasem jár egyedül! Akárcsak a lábfej és lábboltozat más mozgásszervi megbetegedései, a bütyök is befolyásolja az egész csontrendszer statikáját. Az emberi szervezet csodálatos és elképesztő összhangban működik: egy iciri-piciri eltérés az egyes részeink helyzetében, méretében vagy működésében az egész szervezet működésére hihetetlen hatással lehet! A csontrendszer, mozgásrendszer elváltozásai minden eltérések között talán a legszembeszökőbbek, és bizony sokszor a legfájdalmasabbak is.

Gondoljunk csak bele! A gerinc egyetlen csigolyájának az egy-két milliméteres elmozdulása, egy apró ideg becsípődése, egy picurka meszesedés vagy egy harántsüllyedés megváltoztatja a teljes csontrendszer statikáját, és a lábunk statikája, az a bizonyos hárompontos alátámasztás, az az, ami az egész testet alátámasztva megtartja.

A talp, azon túl, hogy a csontrendszer lelke és alappillére, egyúttal egy egész gyógyítórendszer eszközét is képezi, és ez a rendszer a reflexológia. A reflexológia alapelve, hogy a talpon és a tenyéren található reflexpontokat stimulálva a szervezet akár egészen távoli részein található szerveinek működésére is hatást gyakorolhatunk. Nem is gondolnánk, de a bütyök helye például a nyaki csigolyák területe, és a bütyök kialakulása “banyapúpra”, a nyaki csigolyák enyhe elmozdulására vagy meszesedésére utalhat. Tehát amikor a bütyköt kezeljük, elképzelhető, hogy vele együtt a gerinc és a hát felső szakaszának panaszait, valamint a vállak fájdalmait is mérsékelhetjük. Ez azért nagyon komoly dolog, nem?

A bütyök lehet továbbá megsüllyedt harántboltozat következménye. Ezért – különösen, ha egyébként is hajlamosak vagyunk a hátfájásra, illetve gyakran előfordul velünk, hogy a nyaki, váll-lapocka-környéki területen gyakran alakulnak ki izomgörcsök – mindenképpen érdemes ortopédián kivizsgáltatni a nyaki gerinc területét, illetve ha tudunk róla, hogy van harántsüllyedésünk, vagy gyakran viselünk magas sarkú cipőt, máris érdemes beszereznünk egy harántboltozat-emelő kis párnácskát a gyógyászati segédeszközök boltjából (900-3.000 Ft között mozog) lábfejeink további védelme érdekében.

Lapos has és királynői tartás – no meg a bütyök

Kedves Olvasóim! Engedjék meg, hogy felhívjam figyelmüket arra, hogy a cikk most következő részében leírtak korábban sehol nem jelentek  meg, saját szellemi termékem. A cikk tartalmának ezt a részét kérem, kizárólag úgy terjesszék, hogy egyúttal hivatkoznak rám, mint szerzőre (Bach Éva) és erre az eredeti tartalomra jól látható módon és helyen!

Amikor nekem jelent meg először valami bütyökgyanús kis vackom, arra gondoltam, hogy nem elégszem meg azzal, hogy éjszakánként sínbe tegyem, Pránanadival kezelgessem és időnként kampányszerűen tornáztassam. Ennél én biztosabb sikerre hajtottam, ezért egyúttal beszereltem minden cipőmbe (különösen a hegyes orrú magassarkúk esetében fontos) egy harántboltozat-emelőt. Ez amúgy egy párszázforintos dolog, gyógyászati segédeszközök boltjában kapható, és elmondhatatlan nagy segítséget jelentett számomra például a futócipőm kibélelése: teljesen megszűntek a futás utáni lábfejpanaszaim!

De az igazán elkötelezetteknek azt ajánlom, itt se álljanak meg! Nekik elárulok még egy apró trükköt, amivel nem csupán a bütyök ellen léphetünk fel hatékonyan, hanem bónuszként igazi, magabiztos királynői (és nem mellesleg tökéletesen egészséges) tartásunk lehet anélkül, hogy egész nap egy fitneszlabdán feszülnénk meg a hátizmainkat abajgatnánk!

Ehhez elsőként azt szeretném kérni, hogy álljunk fel most egy pillanatra, és figyeljük meg egy helyben állásban vagy akár járás közben, bárhol is legyünk, hogy mi történik a gerincünkkel, a vállainkkal és a hasunkkal, ha álló helyzetben a cipőnkben a lábujjainkat észrevétlenül kicsit előre nyújtjuk és szétterpesztjük! Most még egy pillanatra koncentráljunk a lábboltozatra, és egy finom, a legkevésbé sem erőteljes vagy túlfeszített mozdulattal érezzük, mintha az egész lábboltozatot egy milliméterrel megemelnénk. A talp pici izmaival dolgozunk ilyenkor, és finoman, ici-picit emeljük a lábközépcsontokat talajtól fölfelé!

Döbbenetes az eredmény, igaz?!

Ahogy a lábujjak szétnyílnak és előrenyúlnak, a vállunk – épp, ahogy jógaórán tanultuk – picit hátrébb esik, finoman kiemelkedik a mellkas és a bordakosár. A talpboltozat emelésével a gerinc alsó szakaszának görbülete is megváltozik, ahogy az alsó hasizmaink és a medence és a medencefenék tartóizmai finoman tónusba kerülnek. Tévedés ne essék, nem feszül be a hasizom teljesen, és nem is húzzuk be a hasat! Inkább csak felveszi azt a természetes támasztó helyzetét, amely a gerinc elölről történő megtámasztásához feltétlenül szükséges (valahogy úgy, ahogy pilatesórán is tanítják). Ha mindig figyelnénk arra járás, mozgás közben, függőleges testhelyzetben, hogy az egyenes tartásunkban részt vegyenek a hasizmok is, talán soha, vagy sokkal ritkábban kellene derékfájásra panaszkodnunk, nem is beszélve arról, hogy mindig és mindenhol büszke királynői tartással jelenhetnénk meg, és még a hasizmaink is folyamatosan dolgoznának!

Ehhez pedig elég annyi, hogy figyelünk arra, hogy a cipőben hogyan áll a lábunk. Ha ezt anya már rég elmondta volna, büszke dívaként lejtettük volna végig az életünket!

(Persze ez csak az én tapasztalatom, nem mondanám, hogy kiálltam vele kettős vaktesztre, de szerintem megérne egy próbát… 😉 )

 

 

 

Szeretnéd kipróbálni ingyen?

Ha kíváncsi vagy, milyen egy vezetett erdőfürdőélmény, letöltheted az ingyenes érzékek felébresztése meditációs hanganyagot.

Stresszelj természetesen!

Tudtad, hogy a stressz valójában nem idegfeszültség, egyáltalán nem rendellenes dolog, hanem teljesen természetes?...

Közelgő programok

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.